آبیاری اتوماتیک باغچه یعنی استفاده از دستگاهی که خودبه‌خود آبیاری را انجام بدهد و دیگر نیازی به حضور فرد نباشد. در این روش، جریان آب از کانال‌های ایجادشده به تمام بخش‌های باغچه هدایت می‌شود. آبیاری اتوماتیک از طریق شروع و توقف آبیاری از کانال‌های خروجی آب، فعالیت و قطع‌شدن پمپ‌ها و قطع جریان آب یک منطقه آبیاری یا بخشی از کانال و هدایت آن به سایر مناطق انجام می‌شود. این تغییرات کاملا اتوماتیک و بدون دخالت دست ایجاد می‌شوند. با وجود این، لازم است زمانی را صرف آماده‌سازی دستگاه آبیاری اتوماتیک باغچه و اجزایش کنید تا از عملکرد آن مطمئن شوید. در این مقاله، درباره آبیاری اتوماتیک باغچه و مزایا و معایبش می‌گوییم. در پایان هم انواع دستگاه‌های آبیاری اتوماتیک و نحوه راه‌اندازی آنها را شرح می‌دهیم.

مزایای آبیاری اتوماتیک باغچه

مزایای این نوع آبیاری عبارت‌اند از:

معایب آبیاری اتوماتیک

این سبک از آبیاری معایبی هم دارد که عبارت‌اند از:

سیستم آبیاری اتوماتیک

اقدامات پیش از نصب سیستم آبیاری اتوماتیک باغچه

پیش از انجام هر کاری، بهتر است برای باغچه نمایی کلی طراحی کنید. هنگام طراحی نمای کلی باغچه و برنامه‌ریزی برای اجرای آن، ویژگی‌های سیستم آبیاری اتوماتیک را هم در نظر بگیرید. طراحی باغچه برای پیشبرد مراحل بعدی آبیاری اتوماتیک هم مفید خواهد بود.

نصب سیستم آبیاری اتوماتیک

برای راه‌اندازی سیستم آبیاری اتوماتیک باغچه ۲ راه‌ مختلف وجود دارد:

نکات مهمی که باید در نظر بگیرید

انتخاب بهترین سیستم آبیاری اتوماتیک 

تمام سیستم‌های آبیاری اتوماتیک مزایا و معایبی دارند که باید هنگام انتخاب سیستم مناسب در نظر گرفته شوند. هیچ سیستمی وجود ندارد که برای هر ملک و باغچه‌ای مناسب باشد. به علاوه، بر اساس نوع سیستم، آبیاری اتوماتیک باغچه قیمت متفاوتی خواهد داشت.

اگر نیازمند نوعی سیستم آبیاری هستید که بتوانید آن را جابه‌جا یا برای سایر باغچه‌ها هم استفاده کنید، بهتر است به فکر دستگاه آبیاری قابل‌حمل باشید.

اگر سیستم آبیاری با اجزای ثابت می‌خواهید که هر آبیاری را از یک مسیر و با روشی متفاوت انجام بدهد، دستگاه آبیاری ثابت مناسب‌تر است.

برای انتخاب بهترین دستگاه آبیاری اتوماتیک برای باغچه، این موارد را در نظر بگیرید:

آبیاری اتوماتیک

انواع دستگاه‌های آبیاری اتوماتیک

دستگاه‌های آبیاری اتوماتیک انواع مختلفی دارند که از هرکدام برای نوعی باغچه یا زمین کشاورزی استفاده می‌شود.

۱. سیستم پنوماتیک

این سیستم دائمی است و توسط حسگری در بخش حائل کانال فعال می‌شود. هنگامی که آب وارد حسگر می‌شود، هوا را تحت‌فشار قرار می‌دهد و هوا به‌سمت مکانیزمی هدایت می‌شود که باعث باز و بسته‌شدن سازه‌های آبیاری می‌شود.

۲. سیستم تایمردار قابل‌حمل

این سیستم آبیاری اتوماتیک باغچه موقتی است و برای باز و بسته‌کردن سازه‌های آبیاری از ساعت‌های الکترونیکی استفاده می‌کند. این دستگاه‌ها قابل‌حمل‌اند، به همین دلیل معمولا برای هر ملک ۴ یا ۵ عدد از آنها کافی است.

۳. سیستم تایمردار یا سنسور هیبریدی

همان‌طور که از نام این دستگاه پیداست، ترکیبی از سیستم‌های تایمردار و حسگرهای قابل‌حمل است. در این سیستم مانند سیستم تایمردار قابل‌حمل، از دستگاهی الکترونیکی برای باز و بسته‌کردن سازه‌های آبیاری استفاده می‌شود.

این دستگاه ویژگی دیگری هم دارد. با به‌کارگیری این دستگاه، در بخش پایینی کانال آبیاری حسگری متحرک خواهید داشت. هنگامی که این حسگر با آب تماس پیدا کند، سیگنال‌های رادیویی را به دستگاه‌های تایمری در خروجی‌ها ارسال می‌کند تا سازه‌ها را باز یا بسته کنند. سپس به گیرنده دستگاه پیامی رادیویی ارسال می‌شود تا مالک زمین از رسیدن آب به نقاط قطع‌شده کانال آگاه شود.

۴. سیستم اسکادا

دستگاه‌های آبیاری اتوماتیک باغچه که از اسکادا استفاده می‌کنند شامل رایانه‌ای شخصی و بسته نرم‌افزاری برای برنامه‌ریزی و کنترل آبیاری‌اند. این دستگاه‌ها آبیاری را از طریق اتصال رادیویی انجام می‌دهند.

در این سیستم برای کنترل ماژول‌ها در باغچه یا زمین کشاورزی حصاربندی‌شده، سیگنال‌ها از رایانه ارسال می‌شوند تا سازه‌های آبیاری را به‌کمک محرک‌های خطی باز و بسته کنند. کانال‌ها هم طبق زمان‌بندی مشخص باز و بسته می‌شوند. بعضی از دستگاه‌های آبیاری اتوماتیک این قابلیت را دارند که در صورت وجود مشکل در منبع کانال، خودکار مدت‌زمان بازبودن خروجی‌ها را تغییر بدهند.

یکی دیگر از ویژگی‌های سودمند دستگاه‌هایی که با اسکادا کار می‌کنند این است که می‌توانند پمپ‌ها و موتورهای آبیاری را روشن یا خاموش کنند.

اتوماتیک‌سازی آبیاری

آبیاری باغچه را می‌توان در یکی از این ۲ مکان خودکار کرد:

اتوماتیک‌سازی طرح آبیاری

۱. اتوماتیک‌سازی آبیاری در بخش‌های مختلف کانال

در این سیستم، سازه‌های کانال خودکار امکان تغییر سطح آب کانال را فراهم می‌کنند. خروجی‌ها برای باز یا بسته‌شدن سازه‌ای ندارند، بلکه هر مجموعه از خروجی‌ها در یک سطح خاص تنظیم می‌شود.

در این روش اتوماسیون، باید کانال‌ها شیب بیشتری داشته باشند تا امکان تغییر سطح آب بین مناطق مختلف فراهم شود.

این تغییر سطح آب برای جلوگیری از جاری‌شدن آب در قسمت‌هایی است که قبلا آبیاری شده‌اند. این‌طوری تمام بخش‌های باغچه به یک اندازه آبیاری می‌شوند.

در بسیاری از باغچه‌ها شیب لازم وجود ندارد، بنابراین این روش آبیاری اتوماتیک باغچه کاربرد چندانی ندارد.

۲. اتوماتیک‌سازی خروجی‌های مجزای کانال

در این روش از اتوماسیون برای آنکه آب در مناطق آبیاری جریان پیدا کند، خروجی‌ها کنترل می‌شوند. این روش از آبیاری در مناطقی کاربرد دارد که شیب چندانی ندارند.

همان ابزارهای اتوماسیون که برای اتوماتیک‌سازی آبیاری بخش‌های مختلف کانال به کار می‌روند، برای خودکارکردن خروجی‌ها هم قابل‌استفاده‌اند.

سخن پایانی

آبیاری اتوماتیک باغچه باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها می‌شود. با استفاده از این سیستم‌های آبیاری، هر قسمت از باغچه در زمان‌ مشخصی آبیاری می‌شود. با این کار گیاهان، به‌ویژه گل‌های دائمی باغچه شاداب‌تر می‌شوند.

آبیاری اتوماتیک به شرطی سودمند است که توسط متخصصان و با استفاده از دستگاه‌ و اتصالات مناسب انجام شود. بنابراین بهتر است پیش از انجام هر کاری، با کارشناس آبیاری و کشاورزی مشورت کنید و با کمک او طراحی اولیه و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام بدهید و دستگاه را راه‌اندازی کنید. این‌طوری گیاهانی باطراوت و همیشه‌سبز خواهید داشت.

منبع:

agriculture

Post Views: 1,194
محوطه سازی بدون نظر

اشتراک‌گذاری:

بدون نظر

نظر خود را بگذارید